30 شهریور 1403

  • 1401/07/23
  • - تعداد بازدید: 177
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد

توضیحات کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد در خصوص اهمیت مصرف صبحانه و میان وعده سالم در دانش آموزان

.

کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد توصیه های تغذیه ای در زمینه اهمیت مصرف صبحانه و میان وعده سالم در دانش آموزان را تشریح کرد.

به گزارش رواط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد « منصوره نوروزپور» گفت: تغذیه بعنوان یک عامل مهم در تعیین سلامتی می تواند بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف یک صبحانه مغذی بهمراه یک میان وعده سالم تأثیر مهمی بر توانایی یادگیری، تمرکز و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. نوجوانانی که صبحانه نمی‌‌خورند به میزان کافی عناصر ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و پروتئین را دریافت نمی‌کنند، لذا در طول روز احساس خستگی بیش‌تری کرده و نمی‌‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند و بهره هوشی پایین‌‌تری دارند.

او ادامه داد: صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است. خوردن یک صبحانه مغذی می تواند به نوجوان کمک کند تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد. چرا که پس از وقفه 8تا 10 ساعته در سوخت رسانی به بدن در طول خواب شبانه با صرف صبحانه ای که از غلات کامل با فیبر غذایی کافی تشکیل شده باشد، می تواند مانع از نوسانات شدید قند خون گردیده و به این ترتیب  از آسیب های ناشی از این نوسانات مثل لرزش، ضعف، سرگیجه، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن، سریع شدن ضربان قلب، کاهش یادگیری و اختلال حواس و گاها کج خلقی که در اثر کاهش سطح گلوکز مورد نیاز مغز به وجود می آید، جلوگیری کند.

صبحانه سالم و مغذی بهمراه یک میان وعده سالم می تواند انرژی و پروتئین مورد نیاز دانش آموز را در زمان حضور در مدرسه فراهم نموده و مانع از بروز سوء تغذیه در نوجوان گردد.

از طرفی عدم مصرف صبحانه می تواند خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در نوجوان افزایش دهد. در واقع عدم مصرف صبحانه سبب افت طولانی مدت قند خون گردیده که این امر باعث قرار گرفتن بدن در حالت گرسنگی شدید و قحطی شده که منجر به مصرف بیش از حد مواد غذایی در وعده ناهار گردیده  و زمینه را برای ابتلای نوجوان به اضافه وزن و چاقی فراهم می نماید.  همچنین مصرف صبحانه سبب کنترل اشتها شده و میل به خوردن قندهای ساده را برطرف می کند.

 حذف وعده صبحانه در دختران دانش آموز، با بی نظمی‌های دوران قاعدگی همراه است. علاوه بر این قاعدگی دردناک و یبوست نیز از عوارض دیگر هستند.

یک صبحانه کامل شامل نان تهیه شده از غلات کامل، گروه گوشت ها ( تخم مرغ/ حبوبات/مغزدانه ها و ...)  و  لبنیات و  همچنین گروه سبزیجات (خیار/گوجه/کاهو و...) می باشد. مانند: لقمه نان و پنیر و خیار و گوجه با گردو بهمراه چای، نان و تخم مرغ، غلات سبوس دار با شیر یا مغزدانه ها یا کره بادام زمینی، یک کاسه عدسی گرم و ... . میان وعده سالم نیز شامل انواع میوه ها(بهتر است در هر فصل از میوه های همان فصل بصورت متنوع استفاده شود)، خشکبار و مغزدانه ها (بادام، پسته، گردو، نخودچی کشمش، مویز، برنجک، گندمک که توصیه می شود مغزدانه ها بصورت خام و بسیار کم نمک مصرف گردد) می باشد.

یک نکته جالب اینکه دانش آموزانی که صبحانه می خورند، تمایل دارند غذای سالم تری را در طول روز انتخاب کنند که می تواند بر سلامت طولانی مدت تأثیر مثبت بگذارد.

بنابراین دانش آموزان باید  عادات صحیح تغذیه ای که مهمترین آن خوردن صبحانه سالم است، را فرا گرفته و تیم سلامت در حوزه بهداشت، والدین و والیاء مدرسه نیز باید دانش آموزان را در یادگیری این اصل مهم یاری نمایند.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 67740
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید