30 شهریور 1403

  • 1400/09/24
  • - تعداد بازدید: 343
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد

توضیحات کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد در خصوص آشنایی با ماده مغذی و حیاتی ید

.

 
کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد/ید یک عنصر طبیعی مورد نیاز برای زندگی است که باید بطور روزانه مصرف شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد « منصوره نوروزپور» گواتر حداقل اختلالی است که در اثر کمبود ید بوجود می آید. بزرگی غده تیروئید را گواتر می نامند. فرد مبتلا به گواتر فعالیت کمتری نسبت به افراد طبیعی دارد. اختلالات مهم دیگری که در اثر کمبود ید بروز می کند ، عقب ماندگی های جسمی و ذهنی ، کاهش بهره هوشی ، اختلالات عصبی و روانی ، سقط و مرده زایی ، لوچی چشم ، کر ولالی مادرزادی ، افت تحصیلی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها می باشد.

نوروز پور اضافه نمود: ید بطور طبیعی در خاک و آب وجود دارد. بطوریکه نیاز طبیعی بدن انسان از طریق سبزی ها و گیاهانی که در خاک غنی از ید تغذیه و رشد کرده اند تامین می شود . اما در کشور ما به دلیل کمبود ید در آب و خاک، محصولات گیاهی و حیوانی فاقد یدکافی هستند.

او بهترین منابع غذایی ید را غذاهای دریایی بویژه آبزیان ساکن آب های شور نام برد و افزود: غذاهای دریایی مانند ماهی ساردین و سایر ماهی های آب شور غنی ترین منابع ید می باشند. ولی از آن جا که مصرف این غذاها در رژیم غذایی، کم می باشد، معمولا ید مورد نیاز بدن از این طریق تأمین نمی شود.

نوروز پور گفت: بهترین روش تامین ید بدن و پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید استفاده از نمک های ید دار تصفیه شده است. البته تأکید می گردد هر فرد باید خیلی کم روزانه نمک(5گرم در روز) مصرف نماید. این مقدار کم، ید مورد نیاز بدن ما را تأمین می کند. در صورت استفاده بیش از حد از نمک، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون و ... در فرد افزایش می یابد.

نوروزپور در پایان تأکید کرد: جوان یا پیر ، بیمار یا سالم بطور روزانه به ید نیاز دارند . کمبود ید یکی از مشکلات تغذیه ای شایع در جهان و کشور ما به شمار می رود که در حال حاضر با اقداماتی که در کشور انجام شده و مهم ترین آن ها ، افزودن ید به نمک های خوراکی است تحت کنترل قرار گرفته است .

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 52120
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید