30 شهریور 1403

  • 1400/09/23
  • - تعداد بازدید: 377
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد

توصیه های کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد در زمینه پیشگیری و درمان چاقی در کودکان

.

 
کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد راههای پیشگیری و درمان چاقی در کودکان را تشریح کرد.

به گزارش رواط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد « منصوره نوروزپور» گفت: در ایران مهمترین علت مرگ و میر، بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی - عروقی، دیابت، چاقی، انواع سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی است و بر اساس مطالعات صورت گرفته، مهمترین مداخله برای کاهش شیوع این بیماری ها پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی می باشد. نوروز پور ادامه داد: اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات جدی نظام سلامت کشور بشمار می رود. از پیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی و نوجوانی می توان افزایش خطر دیابت نوع اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی- عروقی را نام برد. در کشور ما نیز توقف روند چاقی و دیابت از اهداف راهبردی در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و سند ملی بیماری های غیر واگیر در نظر گرفته شده است.

او افزود: بر اساس پژوهش های صورت گرفته حدود 20 % دانش آموزان 18-7 سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی شکمی در 21 % این گروه سنی وجود دارد.

نوروز پور ضافه نمود: سازمان جهانی بهداشت(WHO) ، اعلام کرده است روند چاقی کودکان در جهان رو به افزایش است. کودکان چاق به احتمال زیاد در آینده بزرگسالان چاقی خواهند بود که احتمال خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های غیرواگیر خواهند داشت و از آنجا که سنین رشد و کودکی در بستر سازی سلامتی و بیماری فرد دارای اهمیت ویژه ای است، کنترل چاقی و اضافه وزن در این سنین از اهمیتی دو چندان برخوردار بوده و می بایست مورد توجه والدین و مسئولین قرار گیرد.

کارشناس واحد بهبود تغذیه شبکه فیروزآباد گفت: لازم به ذکر است که والدین باید توجه داشته باشند که پزشک و متخصص تغذیه نسبت به سنین رشد و نیازهای بدن کودکان و نوجوانان اطلاعاتی بسیار بیشتر از والدین دارند و توصیه های غذایی که می دهند بر اساس در نظر گرفتن کلیه شرایط فیزیولوژیک می باشد. لذا لازم است والدین به آنها اعتماد نموده و توصیه های ایشان را به دقت و درستی انجام دهند.

او تشریح نمود: در حال حاضر نیز در قالب طرح پزشک خانواده، والدین دارای فرزندان چاق بایستی به پایگاه های پزشک خانواده خود در مناطق شهری و خانه های بهداشت در مناطق روستایی مراجعه نموده تا کودک یا نوجوان دچار اضافه وزن و چاقی توسط مراقبین سلامت ارزیابی گردیده و توسط پزشک و کارشناس تغذیه بصورت رایگان ویزیت و مشاوره تخصصی تغذیه شوند و روند رشد و وضعیت تغذیه آنان بهبود یابد.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 52052
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید