30 شهریور 1403

  • 1401/03/09
  • - تعداد بازدید: 321
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد

توصیه های کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت فیروزآباد در خصوص مضرات مصرف دخانیات

.


کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت فیروزآباد: احتمال وقوع خودکشی در افرادی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر از سایرین است.

«زیبا مرادی بلو کهلو» با اشاره به اینکه یکی از شیوه های سبک زندگی سالم ، استعمال نکردن دخانیات و پرهیز از مواجهه با دود آن است، گفت: استعمال دخانیات مهمترین عامل قابل پیشگیری مرگ های زودرس در جهان است و مضرات ناشی از آن بار مالی سنگین بر جامعه و سیستم های بهداشت و درمان تحمیل می کند.

مرادی اضافه نمود: بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر 8 ثانیه یک نفر در جهان بعلت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد و هیچ برتری بین مصرف انواع مواد دخانی وجود ندارد. تصور اینکه قلیان غیر مضر و ایمن است ، اشتباه است. در صورتی که در یک وعده مصرف قلیان حجم بسیار زیادی دود تولید می شود که برای سلامتی مضر است و خطر تنباکوی میوه ای بیشتر از سایر تنباکوهاست که بعضا حاوی توتون کپک زده و اسانس های شیمیایی با 400 ماده سرطانزاست.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت فیروزآباد افزود: دود دست اول همان دودی است که افراد سیگاری با استعمال سیگار وارد سیستم تنفسی خود می کنند. دود دست دوم دودی است که اطرافیان افراد سیگاری اسنشاق می کنند و به دلیل احتراق ناقص، حاوی ترکیبات خطرناک تری برای سلامتی است.مواد سرطانزایی مانند نیتروزامینها در دود کناری سیگار بیشتر است. بنابراین غیر سیگاری های مجاور ، غلظت بیشتری از این مواد را در مقایسه با خود فرد سیگاری دریافت می کنند. دود دست سوم سمومی است که در دود سیگار وجود دارد و قابل رؤیت نیست. این سموم به محیط اطراف حتی لباس و پوست و مو، وسایل منزل ، مبلمان ، فرش و موکت و ... می چسبندو تا مدت ها باقی می مانند و قابلیت جذب از طریق پوست را دارند.

او در خصوص اثرات جسمی و روانی استعمال سیگار بر سلامتی گفت: هرچه فعالیت فرد بیشتر و سنگین تر باشد، به دلیل نیاز به هوای بیشتر ، واکنش دود سیگار با بدن بیشتر خواهد بود بنابراین استعمال دخانیات قبل یا بعد از فعالیت های ورزشی حکم مرگ از پیش تعیین شده را دارد، زیرا فرد می تواند به سرعت دچار تنگی تنفس و عروق شود. معمولا عوامل ایجاد کننده آسم همچون گرده گیاهان یا سرما و گرما فصلی و مقطعی هستند اما استعمال دخانیات می تواند همیشگی باشد ولی در عین حال قابل پیشگیری است.

زیبا مرادی همچنین تاکید کرد: کودکانی که والدین سیگاری دارند نسبت به کودکانی که والدین سیگاری ندارند ، بیشتر در معرض سرفه کردن، خس خس سینه و حملات آسمی هستند و نیز استعمال سیگار تمام سیستم قلبی-عروقی را تحت تأثیر قرار می دهدچرا که نیکوتین باعث تنگ شدن رگ های خونی می شود در نتیجه در جریان خون محدودیت بوجود می آید، فشار خون را بالا می برد و دیواره رگ های خونی را تضعیف می کند و لخته شدن بیشتر خون را به همراه دارد.

مرادی در پایان به اثرات روانی دخانیات پرداخت و گفت:   

بر اساس برخی مطالعات، علت تأثیر سیگار در بروز افسردگی نیکوتین موجود در آن است، آزمایش ها تایید می کند که نیکوتین موجود در سیگار مانند محرک عمل کرده و موجب آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود، مغز نیز به این ماده معتاد شده نمی تواند بدون آن فعالیت طبیعی خود را انجام دهد.

20تا 30 دقیقه پس از دود کردن آخرین نخ سیگار مقدار نیکوتین در بدن شروع به کاهش می کند و همین امر در فرد سیگاری موجب بروز اضطراب می شود که ارتباط بسیار نزدیکی با ابتلا به افسردگی دارد، به این ترتیب تغییرات دائمی در سیستم اعصاب که از استعمال سیگار ناشی می شود به بروز افسردگی می انجامد که در طول زندگی با فرد سیگاری می ماند و غلبه بر آن دشوار است.

سیگار کشیدن بر مواد شیمیایی مغر مرتبط با اضطراب و تندرستی تأثیر می گذارد. محققان اثبات کرده اندکه بین میزان اضطراب و مصرف نیکوتین ارتباط وجود دارد.

احتمال وقوع خودکشی در افرادی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر از سایرین است.

استعمال دخانیات باعث تزلزل جایگاه شغلی و اجتماعی فرد خواهد شد و طبیعی است که نگاه جامعه به فرد سیگاری متفاوت است.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت فیروزآباد خاطرنشان نمود: لذت بردن از نعمت سلامتی به عهده ی خودمان است. می توانیم عمری طولانی سرشار از سلامت جسم و روان داشته باشیم یا یک زندگی مملو از دردهای جسمانی و روانی که در صورت طولانی بودن جز عذاب چیز دیگری برای ما به همراه نخواهد داشت. بهتر نیست به جای اعتیاد به سیگار بعنوان مسکن دردها مشکلات زندگی ، رفتارها و عادات مفید را جایگزین نماییم تا هم از زندگی خود لذت ببریم و هم قدرت تفکر و حل مسئله را بدست آوریم. اگر فردی سیگار را ترک کند ، بسیاری از این اثرات را تا حدی یا کاملا می تواند معکوس نماید.با گذشت زمان، خطر ابتلا به سرطان ، بیماری قلبی، سکته و بیماری های ریه همگی کاهش می یابد و به عمر فرد افزوده می شود.با ترک سیگار می توان از بسیاری از این سرطان ها پیشگیری نمود.
  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 61275
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید