30 شهریور 1403

  • 1400/11/05
  • - تعداد بازدید: 313
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد

تشریح برنامه تغذیه در دوران واکسیناسیون علیه ویروس کرونا توسط کارشناس واحد تغذیه شبکه فیروزآباد

.


بمناسبت بسیج ملی تغذیه 15 لغایت 30 دی ماه با شعار «تغذیه – کرونا – واکسیناسیون» کارشناس واحد تغذیه شبکه فیروزآباد برنامه تغذیه در دوران واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد «منصوره نوروزپور» گفت: برای تزریق واکسن کرونا به رژیم غذایی ویژه ای نیاز نیست، اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می کند آشنا شویم تا بتوانیم علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

1)زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شده و غش کنید.

 برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن، لازم است صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های سبز تیره تازه (اسفناج، جعفری، کلم بروکلی) میل کنید. مصرف شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر (همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیارو ... ) بعنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می شود.

2)شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید. خواب کافی و آرام یکی از دو رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می کند. مصرف غذاهای ساده و سبک می تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد. سعی کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله باشد. همچنین مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می کند.

مواد غذایی مفید قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا:

1)آب و مایعات فراوان: مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند. افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ و آبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند. به ویژه در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می شود. توجه نمایید که نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و بطورکلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند. بهترین نوشیدنی آب است. مصرف آب میوه تازه و طبیعی ، دوغ کم نمک و بدون گاز ، شربت های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

2)مواد غذایی ضد التهاب: رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک می کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم. مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند. مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد. اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود.

3)مصرف منابع غذایی پروتئینی: مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین های آن شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت، بویژه گوشت سفید(مرغ، ماهی) نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر از منابع تامین پروتئین نیز می باشند.

4)از ابتدای همه گیری بیماری کرونا، استفاده از مکمل ویتامینD طبق دستورعمل کشوری در جهت تقویت سیستم ایمنی توصیه شده است. گروه سنی 12 سال به بالا(نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان) بایستی بصورت ماهانه یک عدد مکمل مگادوز 50هزار واحدی ویتامین D و کودکان 2 تا 12 سال هر دو ماه یکبار از این مکمل(مگادوز 50 هزار واحدی) استفاده نمایند.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 54299
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید