30 شهریور 1403

  • 1400/02/26
  • - تعداد بازدید: 3946
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد

باید ها و نبایدهای تغذیه ای در دوران نقاهت بیماری کرونا

.

 
کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد، باید ها و نبایدهای تغذیه ای در دوران نقاهت بیماری کرونا را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد، «منصوره نوروزپور» گفت: تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر(کووید-19، سل و ...) و بیماری های غیرواگیر(بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان و ...) دارد و با پیروی از یک الگوی صحیح غذایی که همه نیازهای تغذیه ای فرد را تامین کند، می توان از شدت بیماری ها و عوارض ناشی از آنها جلوگیری کرد.

نوروز پور ادامه داد: سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها، علاوه بر کالری، به پروتئین، ویتامین ها و املاح (به ویژه ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله ویتامین های A، C، E، D، آهن، روی و سلنیوم) نیاز دارد.

او افزود: این ترکیبات باید از طریق منابع غذایی پروتئینی (گوشت، تخم مرغ، حبوبات)، لبنیات و همچنین سبزی ها و میوه ها تأمین شوند.

کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآبادهمچنین تاکید کرد: بیماران مبتلا به کرونا در دوران نقاهت نیز در صورتی که از تغذیه مناسب و صحیحی در این ایام برخوردار باشند، مقاومت بیشتری در مقابل این بیماری خواهند داشت و خطر افزایش بیماری و مرگ ناشی از آن کاهش می یابد.

منصوره نوروزپور در پایان به چندین نکته مهم نمود:

- مقادیر زیاد مایعات(حداقل 8 لیوان در روز) جهت رقیق کردن ترشحات مجاری هوایی مصرف شود، این میزان مایعات را می توان از طریق آب، آب میوه تازه طبیعی، آب سبزی های تازه طبیعی، چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ تأمین کرد.

- مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می شود. منابع غذایی این ویتامین شامل زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر و میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی و قرمز و سبز و بنفش همچون کدوحلوایی، هویج، فلفل دلمه ای، برگ های تیره رنگ کاهو، اسفناج، مرکبات و کلم می باشد.

- مصرف منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم که تقویت کننده موثر سیستم ایمنی هستند. مانند گوشت مرغ، تخم مرغ، ماهی و میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزدانه ها و خشکبار حداقل دوبار در روز

- استفاده از شربت عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه توصیه می شود.

- از زردچوبه نیز به دلیل خاصیت ضدالتهابی آن در تهیه غذا می توان استفاده کرد.

- سیر، پیاز تازه و زنجبیل نیز در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر می باشد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

همچنین افراد مبتلا به کرونا در دوران نقاهت این بیماری باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب نمایند تا هر چه سریعتر دوران نقاهت بیماری را سپری کرده و به بهبودی کامل دست یابند.

-        از مصرف غذاهای سنگین مانند آش گوشت غلیظ، حلیم، ماکارونی و ... و همچنین غذاهای سرخ شده و فست فود پرهیز نمایند.

-        از مصرف ترشی جات، شوری جات، سرکه بدلیل خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن پرهیز نمایند.

-        در این ایام بهتر است مصرف شیرولبنیات که سبب تشدید تولید مخاط در دستگاه تنفسی می شوند، محدود گردد.

-        در صورت وجود اسهال، از مصرف غذاهای حاوی سبوس اجتناب گردد.

-        از مصرف ادویه جات محرک، انواع رب ها و سس های تند و همچنین قندهای ساده، شیرینی ها و نوشابه های گازدار، شکلات، قهوه، نسکافه و چای غلیظ و موارد مشابه پرهیز گردد.

-        از مصرف روغن ها و چربی های حیوانی مانند پیه، دنبه، کره و ... اجتناب شود.

-         مواد غذایی بصورت بخارپز، آبپز استفاده شوند و در صورت سرخ کردن باید فقط از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده شود. هرگز از روغن های گیاهی مایع معمولی مانند روغن زیتون، کنجد، کلزا، آفتابگردان و ... برا سرخ کردن استفاده نشود.


  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 41224
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید