30 شهریور 1403

  • 1402/09/07
  • - تعداد بازدید: 107
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد

انجام غربالگری دیابت و فشارخون درخانه های بهداشت

در ادامه پویش ملی سلامت، تیم سیار آزمایشگاه شبکه بهداشت با حضور در خانه های بهداشت آتشکده، جهادآباد، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی جایدشت اقدام به نمونه گیری جهت بررسی قند خون کرد.


به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد، مهدی نامدار کارشناس مسئول آزمایشگاه گفت: تشخیص دیابت بسیار آسان و با گرفتن مقدار کمی خون پس از حداقل 8 ساعت ناشتائی و اندازه گیری قند آن می باشد. باید توجه داشت که مصرف آب در طول ناشتائی بلامانع است. اگر قند خون شما در وضعیت ناشتا کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد؛ نتیجه آزمایش شما طبیعی است ونباید نگران باشید ولی اگر قند خون شما بین 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد؛ در آینده در خطر ابتلا به دیابت هستید. قند خون ناشتای بیش از 126 میلی گرم در دسی لیتر، در حداقل دو نوبت، نشانه ابتلا به دیابت است.


او در ادامه افزود: قند خون هر فرد در طول شبانه روز، همچنین در روزهای مختلف، نوسان دارد و ثابت نیست. اندازه گیری میزان پروتئینی به نام HbA1c (هموگلوبین ایْ وانْ سی) در خون هر فرد، وضعیت قند خون وی را طی 3 ماه اخیر نشان می دهد. به این آزمایش، "معدل قند خون" نیز گفته می شود. به تازه گی از این آزمایش برای تشخیص دیابت نیز استفاده می شود. مورد استفاده اصلی این آزمایش در کسانیکه تشخیص دیابت در آنها اثبات شده، برای تعیین وضعیت کنترل قند خون در ماه های اخیر می باشد. میزان مطلوب این آزمایش، با توجه به کیت مورد استفاده در آزمایشگاههای مختلف، متفاوت است؛ ولی معمولاً مقادیر کمتر از 7 الی 5/7 درصد، مطلوب در نظر گرفته می شود.


وی بیان نمود: در کسانیکه دارای علائم بالا بودن قند خون هستند (پرنوشی، پرادراری، دفع مکرر ادرار در طول شب، کاهش وزن)؛ قند خون بالاتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر در یک نمونه خون بدون توجه به زمان مصرف غذا، نشان دهنده ابتلا به دیابت می باشد.
شایان ذکر است از ابتدای طرح پویش ملی سلامت تا کنون، تعداد ۴۴۸ نمونه گیری خون جهت بررسی قند خون توسط تیم سیار آزمایشگاه انجام شده است.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 90744
کلیدواژه