30 شهریور 1403

  • 1402/10/18
  • - تعداد بازدید: 76
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد

آموزش پیشگیری از پدیکلوزیس

در راستای پیشگیری از اپیدمی شدن پدیکلوزیس در سطح مدارس شهرستان، به تمامی دانش آموزان مقاطع ابتدایی دخترانه، پسرانه و دانش آموزان مقاطع متوسطه اول دخترانه در خصوص راه های پیشگیری، انتقال و درمان موارد آلوده به پدیکلوزیس در فصل پاییز، توسط کارشناسان ناظر بر مدارس با همکاری مراقبین سلامت آموزش و پرورش آموزش های لازم ارائه گردید.


به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد، زینت ریحانی کارشناس مسوول بهداشت مدارس با اشاره به موضوع شپش (پدیکلوز) که یکی از انواع بیماری های انگلی اپیدرم پوست است، گفت: شپش و ابتلا آن یک موضوع جهانی است که در هر دو جنس مرد و زن دیده می‌شود اگر چه در دختر بچه‌ها به دلیل بلند بودن موی سر، بیشتر شیوع دارد. اما شپش از زمره بیماری‌های انگلی پوستی انسان محسوب می‌شود و در سراسر جهان آن را یک مشکل مرتبط با بهداشت عمومی می‌دانند.
وی افزود: شپش امکان دارد در سر یا بدن آلودگی ایجاد کرده یا فرد به شپشک عانه مبتلا شود، پدیکولوزیس شایع ترین آلودگی های انگلی در سراسر دنیاست که می تواند موجب طرد اجتماعی افراد و خانواده های مبتلا شود. همچنین می تواند افت تحصیلی دانش آموزان به علت بی خوابی ناشی از خارش شبانه را به همراه داشته باشد.


او ادامه داد: شپش سر، انگل اجباری محسوب می‌شود، یعنی نمی توانند بدون وجود میزبان زندگی کند؛ این گونه از شپش تنها قادر به زندگی در بدن میزبان می باشد. افزایش شیوع آلودگی به شپش سر در دانش آموزان و روند رو به تزاید مصرف ترکیبات پدیکولوساید همراه با شواهدی در مورد شکست درمانی آنها، احتمال ایجاد مقاومت در شپش ها را مطرح می کند.
«ریحانی»بیان کرد: بهترین راه برای مقابله با شپش خصوصا در فصل مدرسه، رعایت بهداشت فردی و عمومی است؛ مراقبان و مربیان بهداشت باید خصوصا در مدارس ابتدایی به ویژه بین دانش آموزان دختر، ضمن آموزش اصول بهداشتی، مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا مانع از شیوع و همه‌گیری پدیکلوزیس شوند.


او در پایان خاطر نشان کرد: والدین نیز در این زمینه با کنترل روزانه فرزندان خود و توجه به رفتارهایی نظیر خاراندن بیش از اندازه بدن و سر، بروز نقاط قرمز رنگ روی پوست، بیقراری و وجود دانه‌های سفید رنگ چسبیده به بن موها،باید بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی یا پایگاه های پزشک خانواده مراجعه و نسبت به درمان کامل اقدام نمایند.
شایان ذکر است دانش آموزان گروه هدف غربالگری پدیکلوزیس فیروزآباد 16 هزار و 544 نفر هستند که با همکاران کارشناسان ناظر ،رابطین مدارس ،مراقبین سلامت و بهورزان با پوشش ۱۰۰ درصدی در فصل پاییز غربالگری و موارد آلوده پیگیری شده است.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 92780
کلیدواژه